2009-11-09

Pierrefeu .... Finaldagen

Då var det dax för finaldag och för en gångngs skull kunde man sova ett par timmar längre då semiträningen inte var fören 14:30
Vädret såg fint ut då det inte var ett moln på himlen.
Vi började med semiträning och hade satt på lite hårdare fjädrar bak samt började med medium Gridiron då det nu var mycket bra grepp.
Dock såg vi i första kurvan att det inte fungerade utan bytte direkt till soft istället.
Bilen gick inte riktig bra och efter träningen gick tillbaka till dom lila fjädrarna bak för det verkade vara anledningen.
David startade 1a i semi B och vi såg ingen självklarhet i att gå till final för det var ju många snabba förare på plats som oxå ville dit.
Men han gjorde en bra start och kom i väg i ledande position vilket han höll i ca 17 minuter. Då gör han semins enda misstag och lägger sig bakom en bilvändar som inte ser ett skit och både 2an och 3an passerar.
Efter att till slut ha blivit vänd så jagade han ikapp och passerade bilen framför och slutade på 2a plats.
Vi körde semin på GridIron soft och vänster fram var mer eller mindre helt slut iom den långa långa svängda rakan.
Det blev startnummer 4 i finalen och dom ändringar vi gjorde var att byta till 10000 olja i TCD diffen fram för att försöka få lite mer fart i prylarna. Gällande däck så var vi rätt osäkra på om vi skulle köra soft eller medium, dock var vi inne på Crossbrace vilket det sedan blev i soft.

Finalen skulle köras under belysning då nu solen började försvinna bakom bergen och man målade alla röda delar på curbsen i starkt orange för att synas bättre.
Man var ju lite fundersam på hur belysningen skulle påverka körningen då det helt klart var svårare att se vissa partier, och "slangarna" runt banan var en jättetjock tross som var brun.
Hur som så gick starten och han kom iväg bra som 3a direkt. Men på det andra varvet gick han på en kurbs och gled rakt fram och bil 4-9 kunde passera då dom alla låg på ett led.
Som 9:a låg han bakom dom andra och ville om för han var snabbare. Han passerade några bilar men fastnade sedan som 6a ytterligare några varv. Vi chansade lite och
gick in för tankning ett varv efter dom andra för vi visste att det var lungt med soppan (eller precis).
Det tillsammans med en skitsnabb tankning gjorde så att han kom ut på 4e platsen.
Vi blev dock fundersamma på om tanken verkligen var full för det var mer soppa kvar i tankpistolen än tidigare och hela helgen hade han kunna köra 8:20 och nu tankade vi på 8:10. Dåremot så hade Adrien bytt till ett helt annat stift och nålat om motorn totalt inför finalen. Det var bara att vänta och se om det skulle räcka.
Andra tankningen tog vi på 15:00 blankt och nu såg vi att det stämde, han hade mycket soppa kvar i tanken.
Under tiden så hade David kört upp sig till en 3e plats med 4an bakom sig och ett ökande avstånd mellan dom.
Jerome som låg 2a körde soppatorsk då antagligen locket hade fastnat i karossen vid tankningen, så nu tog david över andreplatsen efter
Yannick och som låg framför honom men hade ett varv mer. Avståndet mellan Yannick och David förblev rätt lika under resten av finalen så dom höll samma hastighet på banan, dock hade Yannick en tankning mindre.
Efter 45 minuter så gick målflaggan och det blev slutligen en 2a plats vilket vi var sjukt nöjda med.
Grattulationerna var många och efter prisutdelningen där David dessutom fick pris för yngsta förare så var det till att packa ihop alla saker och göra sig klara för att åka till Nice.
Förutom pokalen så var det en massa andra saker han fick som verktyg (ej till
bilen dock), vin, och en jättebukett med blommor, men det var bara att ge bort det då vi inte hade en chans att få med det hem.

Slutligen så kan man sammanfatta det hela som en mycket bra helg. Att inte ha kört 1/8 på 7 veckor och komma ner och prestera det han gjorde är helt sjukt. Adrien som naturligtvis var skitnöjd sa att det hade varit intressant att se ett EM om det hade gått nu för han har tagit ett stort ytterligare kliv sedan i somras.
Tävlingen i Pierrefeu var helt kanon även om det var lite strul på lördagen och dom sa att det var typ 10 år sedan det regnade på racet sist.
Hur som så kommer vi att återvända hit igen.
Nu är det flyg hem på Måndag och arbetsdag på Tisdag. På Onsdag blir det resa till nästa race och det är Kyosho Masters i Tokyo som är nästa helg.

2 kommentarer:

Kyosho Sweden sa...

Grattis till framgångarna, David och Pierre!

Det kommer att bli tungt i bagaget med alla stora bucklor... :)

Lycka till i Japan, vi följer er med spänning.

//Gänget på Kyosho Sweden

Anonym sa...

Japan najs.

Ni är sånna globetrotters! :)

/dlb